Ha harminc évvel ezelőtt készítettek volna egy felmérést, mivel tölti egy szállodaigazgató a munkaidejét, az minden bizonnyal valahogy így nézett volna ki: 10 százalék járkálás a szállodában ellenőrzési céllal, 40 százalék smúzolás a vendégekkel és 50 százalék társadalmi kapcsolattartás. Ma ez úgy néz ki: 10 százalék járkálás a szállodában ellenőrzési céllal, 10 százalék smúzolás a vendégekkel, 5 százalék társadalmi kapcsolattartás és tárgyalások, 30 százalék személyzeti problémák kezelése, 45 százalék munka annak érdekében, hogy az összes, az előírásokban szereplő ellenőrzést elvégeztessük és az azok során megállapított hiányokat pótoljuk. A személyzeti problémákról egy másik alkallommal fogok írni, most essék inkább néhány szó az ellenőrzés-menedzsmentről. Csak összefoglaló jelleggel egy felsorolás arról, mit kell felülvizsgáltatnunk, ellenőriztetnünk:
- automata ajtók, van belőle három
- liftek, szintén három
- villámhárító
- tűzjelző rendszer
- általános tűzbiztonsági ellenőrzés
- vészkijárat megvilágítása
- vészfények
- élelmiszer-egészségügy
- munkavédelmi előírások betartása
- vízhigiéniai megfelelőség (medencék és ivóvíz)
- elektromos vezetékek állapota
- szemétprés
- játszótér
- folyékony gáztároló
- gázzal működő eszközök
- kémények
- hűtőkamrák
Hirtelen ennyi jut eszembe, és akkor még nem beszéltünk a "normális" adóellenőrzésről, munkaügyi ellenőrzésről, tűzvédelmi gyakorlatról, HACCP-ről (hűtők hőmérséklete, rágcsálóírtás, kézkrémek, tisztítószerek használata, tárolása, mindezek oktatása és dokumentálása), a céges autók műszaki vizsgáztatásáról vagy az olyan félig-meddig önként vállalt kihívásokról, mint az osztálybasorolás ellenőrzése vagy a minőség-díjhoz tartozó ellenőrzés. Plusz folyamatosan biztosítani kell, hogy van az alkalmazottak között két tűzvédelmi megbízott, a mi esetünkben legalább két elsősegélynyújtó, munkavédelmi felelős és liftmester is legyen. A rendszer most már annyira bonyolult, hogy vannak olyan tanácsadók, akik azt ellenőrzik, hogy mindent ellenőriztettünk-e. Megjegyzem, ez a legal compliance management-nek nevezett szolgáltatás kifejezetten hasznos a különböző ellenőrzések és felülvizsgálatok erdejében.
Persze lehet, sőt valószínű, hogy ma sokkal biztonságosabb üzem egy szalloda, mint volt harminc éve. De hogy annak idején, amikor elkezdtem ezt a szakmát tanulni, nem úgy képzeltem a vágyott szállodaigazgatói munkát, hogy az ekkora részben hatósági ellenőrzések menedzseléséből és jelentések olvasgatásából fog állni, az is biztos. Az pedig legalább annyira szomorú, mint amennyire biztos, hogy ez épp a munkánk legkellemesebb részétől, a vendégekkel ápolt közvetlen kapcsolattartástól veszi el az időt és az energiát