HTML

Forgóajtó

Egy Ausztriában dolgozó magyar szállodaigazgató gondolatai szakmaibelieknek és szakmán kívülieknek. Kellemes itt tartózkodást kívánok!

Friss topikok

Best Reisen vs. Heinz a faluból

2013.08.16. 20:05 szallodas

No, hát a Best Reisen is megadta magát. Állítólag már régen lehetett a szakmában hallani, hogy ez előbb-utóbb be fog következni, de ki az, akiről ne terjesztenék, hogy fizetési nehézségei vannak? És melyik az utazásszervező, akinek nincsenek nehézségei? Egyébként meg tudok olyan, szintén elsősorban az arab országokba utaztató irodáról, akiről 10 éve mondják, hogy becsődöl. Aztán még mindig itt van.

Érdekes, hogy miközben Magyarországon már meg sem lepődünk egy-egy újabb utazási irodai csődön, Ausztriában és Németországban ezek vidáman elműködnek. Mi az, amit jobban csinálnak? Egyrészt nyilván nem lehet elvonatkoztatni attól, hogy nagyobb a fizetőképes kereslet. De mégsem gondolom, hogy kizárólag ez lenne az ok. Az utazási irodások ugyanis jellemzően arra szoktak panaszkodni, hogy a piacvesztésük fő oka az internetes foglaló oldalak (Booking.com, Szállás.hu, stb) elterjedése. Ez pedig Nyugat-Európában ugyanúgy jellemző, mint Magyarországon. Én két fő okot látok saját tapasztalataim alapján a tévedés lehetőségének fenntartása mellett.

Egyrészt az offline értékesítésben igen nagy szerepet játszanak a szupermarketek. Nagy forgalmat bonyolítanak le az Aldi Reisen, Billa Reisen, Hofer Reisen és hasonló társaik. Ezek egyrészt elég nagy mennyiségben vásárolnak szobákat, ezáltal igen jó árat elérve, másrészt nagy tömegeket érnek el az üzletekben. Ahol a vevők számára már teljesen természetes, hogy nem csak kenyeret, sört, dinnyét és marhalábszárat, hanem tunéziai nyaralást vagy éppen balatoni wellness-hétvégét is tudnak vásárolni. A másik fontos oknak viszont az élő kisközösségeket látom, aminek az is része, hogy itt még megélnek a falusi kisboltok. Én nem tudom, hogy hány elektromos szaküzlet vagy éppen hány papír és írószerbolt van egy magyarországi faluban vagy kisvárosban, de tartok tőle, hogy nem túl sok, a nagyáruházak ugyanis elszívják a vásárlókat.

Ausztriában azonban ez érdekes módon működik, itt vannak a kistelepüléseken is boltok és utazási irodák. És az egyes utazási irodák kiválóan meg tudnak élni abból, hogy a környék hozzájuk jár már vagy negyven éve. Csak úgy megszokásból. Harminc éve a Heinznál fizettem be a balatoni nyaralást, húsz éve a Heinzzal voltam először Mallorcán, tíz éve a Heinznál vettem a feleségemnek a párizsi nyaralást a házassági évfordulónkra. Akkor miért ne mennék most is a Heinzhoz? És a nagy utazásszervezők a sok kis Heinzon keresztül is értékelhető mennyiség tudnak forgalmazni. (Az előző két pont között csak látszólagos az ellentmondás. A kis boltok akkor is meg tudnak élni, ha van a közelben egy Billa vagy egy Aldi, nekik is megvan ugyanis a szerepük, csak éppen a kialakult közösségek miatt a kis helyiek is életben tudnak maradni.) A Heinzoknak mindemellett van még egy szerepe. Csoportos utakat szerveznek, és a törzsvendégeik oda utaznak velük, ahova ők az utat szervezik.

Ez a fajta kötődés, lojalitás, a létező osztrák és német kisközösségek komoly gazdasági erőt tudnak kifejteni.És ez egyébként nem csak az utazási irodai piacon látszik, hanem megfigyelhető a kiskereskedelemben, a nonprofit egyesületek létében, a kulturális életben is. Persze az egy kérdés, hogy ha meghal Heinz, és a fia/lánya nem akarja továbbvinni az üzletet, akkor mi lesz. Mert erre is láttunk már példát.

1 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://forgoajto.blog.hu/api/trackback/id/tr145464057

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Bicepsz Elek 2013.08.17. 02:31:38

Azert ne feledjuk, hogy Ausztria zomeben hegyvidek,ahol nem eri meg sok-sok Tescot kiepiteni(bar Lidlt igen).
süti beállítások módosítása