HTML

Forgóajtó

Egy Ausztriában dolgozó magyar szállodaigazgató gondolatai szakmaibelieknek és szakmán kívülieknek. Kellemes itt tartózkodást kívánok!

Friss topikok

Szállodások sikere az online szállásfoglaló oldalak felett

2013.12.21. 00:46 szallodas

Ünnepelnek az osztrák szállodások: az osztrák versenyhivatal megtiltotta a HRS online foglalási oldalnak, hogy a vele szerződő szállodáktól Best Price Guarantee-t követeljen. A HRS.de ugyanis, csakúgy, mint az online foglalási oldalak többsége a szállodákkal kötött szerződésekben kikötötte, hogy azok semmilyen más partnerrel nem állapodhatnak meg annál alacsonyabb áron, mint ami a vele kötött szerződésben szerepel. Azaz, ha a Booking.com oldalon 100 Euróért adok egy szobát, akkor a HRS.de-n is köteles vagyok ezt az árat megjelentetni. Ezt hívják árparitásnak, és ez az, aminek alkalmazását az osztrák versenyhivatal most megtiltotta. Nagy siker ez az Osztrák Szállodaszövetségnek, amelyik az általa képviselt több mint ezer, jellemzően kisvállalkozás érdekeit érvényesíteni tudta egy óriás multi ellen.

Mit jelent ez a gyakorlatban? A szállodások elkezdhetnek újra "játszani" az árakkal, azaz a különböző értékesítési csatornákon eltérő árakat megjeleníteni. A pre-internet időkben, illetve az internet korai időszakában ez teljesen normális volt. A vendégek a különböző utazási irodáknál különböző árakat kaphattak azonos szállodákba. Csakhogy ezt ők maguk se tudták, hiszen nem volt rálátásuk az világ összes utazási irodájának összes katalógusára. Az online árösszehasonlító oldalak, mint például a Google Hotel Finder, Trivago.at vagy a HolidayCheck.de megjelenése azonban megteremtette azt a lehetőséget az utasoknak, hogy percek alatt megtalálják a számukra legkedvezőbb árat. Ez az amire az online szállásközvetítők, majd pedig maguk az utazásszervezők is a best price guarantee bevezetésével reagáltak. Így védték ki, hogy a versenytársaknál rosszabb helyzetbe kerüljenek azáltal, hogy egy szálloda egy másik oldalon alacsonyabb áron szerepel.

Miért igazságos ez a döntés? Van-e versenykorlátozóbb lépés annál, mint meghatározni, hogy minden közvetítő azonos áron dolgozik? Ez a kartellezés klasszikus esete, még akkor is, ha végül is nem az azonos árra, hanem a legjobb árra vonatkozik a megállapodás. Mivel azonban már az összes jelentős utazásszervező és -közvetítő elvárja a legalacsonyabb árat, ebből automatikusan kialakul a kartell. Azért is igazságos az osztrák versenyhivatal döntése, mert én, mint a szálloda üzemeltetője, nem szeretem, ha megkötik a kezemet. A különböző oldalakon különböző árakat akarok szerepeltetni. Kezdjük azonnal a legfontosabb értékesítési csatornával, a saját weboldalammal. Ha csinálok egy akciót, amit megjelenítek a weboldalamon, akkor a jelenlegi szerződéses feltételek szerint azt az akciót meg kell adnom az online közvetítőknek is, akik az eleve alacsonyabb árból még leszedik a maguk 12-18 százalékos jutalékát. Amiért esetleg már nem is éri meg eladni a szobát. Vagyis az ő elvárásukból indirekten az adódik, hogy nem tudok akciózni a saját oldalamon. Az Accor szállodacsoport nem véletlenül döntött már vagy 10 éve úgy, hogy legjobb ár nála csak a saját weboldalán jelenhet meg. De nézzünk más példákat is. A last minute utazókra specializálódó oldalakra (www.lastminute.com vagy www.justbook.com) már az utolsó szobáimat rakom ki, alacsonyabb áron. Az elsősorban hosszabb időre utazó vendégekre speciálizálódó www.tiscover.com oldalon megint eltérő árakat használok, ott a kedvezményt a magasabb éjszakaszámhoz kötöm. A www.booking.com  most mindenkit ver, ott kell lenni rajta aktívan, és náluk például rendszeresen csak reggelis árat jelenítünk meg, miután a versenytársaink is ilyen árakkal jelennek ott meg. Persze az is lehet egy stratégia, hogy mindenhol ugyanazt az árat szerepeltetem. de ez legyen az én döntésem! Engedtessék meg nekem, hogy én döntsem el, melyik oldalon milyen árakat szerepeltetek! És az egyes szállásközvetítő oldalak versenyezzenek meg értem azzal, hogy jobb kondíciókat nyújtanak, illetve több vendéghez juttatják el a szállodámat, akiknek az elvárásait épp az én szállodám szolgáltatásai elégítik ki. Ami a vendégnek is előnyösebb.

Milyen következménye lesz ennek a döntésnek? Először is szépen sorban el fogják meszelni a többi online szállásfoglalási oldalt is. Ami még érdekes lesz, hogyan fogják tudni ezt kivitelezni, mert itt Ausztriában meg tudták valahogy tiltani a német HRS-nek az árparitást, illetve már régen vizsgálja őket a német versenyhivatal is, de egyelőre még nem látom, hogyan fogják tudni ettől a gyakorlattól például a holland Booking.com-ot eltiltani. Beszélnek európai összefogásról, de mit csinálnak, ha a Booking.com átteszi a székhelyét mondjuk az Egyesült Államokba? A döntés előzménye ugyanakkor éppen az volt, hogy novemberben az Amazon, megelőzve egy elmarasztaló döntést már kihúzta a szerződéseiből a best price guarantee-t. Magyarországon nyár óta a Gazdasági Versenyhivatal is vizsgálja az online szállásközvetítők tevékenységét, a vizsgálatot éppen az árparitásra kihegyezve. Előbb-utóbb kénytelenek lesznek lemondani az áregyenlőségről a nagy utazásszervezők is, az FTI, a TUI, a Thomas Cook, az Eurotours, a Dertour és a többiek is. Így aztán kénytelenek lesznek egyes vendégkörökre specializálni magukat, és ezáltal a vendégakvirálás területén jobban kiszolgálni a szállodákat, valamint ezen keresztül nagyobb vendégszámot elérve alacsonyabb árat kialkudni. Vagyis egy kicsit visszatérni a klasszikus értékesítéshez az erőből tárgyalás helyett. Ami kedvező a szállodáknak, de kedvező lehet a vendégeknek is, akik több olyan ajánlattal találkozhatnak majd, amelyek jobban az ő igényeik szerint lettek kialakítva. Lesznek olyan szállásközvetítők, akik ehhez nem fognak tudni alkalmazkodni, ők be fogják zárni idővel a boltot. Van is egy-két jelöltem, de felelőtlen tippelgetésbe nem szeretnék belemenni. A másik forgatókönyv persze az, hogy kihúzzák az árparitásra vonatkozó kitételt a szerződésekből, de ettől függetlenül figyelik majd az árakat, és azokkal a szállodákkal nem kötnek új szerződést, amelyek más szervezőknél alacsonyabb áron szerepelnek. A nagyobb utazásszervezőknek jelenleg is 8-10 fős osztályaik vannak, ahol a dolgozóknak semmi más feladatuk nincs, mint az online és offline világban a szállodaárak figyelése. Persze az utazásszervező partnerek megtartása érdekében a szállodák még mindig dönthetnek az önkéntes árparitás mellett, de ez már az ő döntésük lesz. De akárhogy is döntenek, a lehetőségük meglesz, hogy saját weboldalukon, illetve hírlevél-adatbázisukat kihasználva akciókat szervezzenek az online foglalási oldalak bevonása nélkül is.

Kövess a Twitteren: www.twitter.com/forgoajtoblog 

Szólj hozzá!

Címkék: szállodai marketing szegmentált marketing szállodai értékesítés árparitás rate parity

A bejegyzés trackback címe:

https://forgoajto.blog.hu/api/trackback/id/tr625702868

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása